מדוע אתם חושבים שאתם יכולים להיות התאמה טובה לתפקיד

המחקר שלכם נעשה, קורות החיים ומכתב הבקשה הוגשו, חיכיתם לקבל תשובה ועכשיו, סוף סוף, קיבלתם ראיון עבודה עם חברה נחשקת. לעבור את המכשול הזה – זו כבר סיבה לחגיגה! אבל אתם רק מתחילים את החלק המאתגר ביותר בהשגת משרה בתחום שלכם. עכשיו אתם צריכים למסמר את הריאיון. 

ראיונות עבודה מבוססים על שאילת שאלות ובעצם, כך המעסיק מבקש להכיר את המרואיין. מטרה נוספת היא לבחון את התאמתו של המועמד לצוות העבודה, לתרבות הארגונית של החברה ולמטרותיה. אחת השאלות שנשאלות כמעט בכל ראיון עבודה היא – מדוע אתם חושבים שאתם יכולים להיות התאמה טובה לתפקיד? וכדאי שתהיו מוכנים עם תשובה מעולה.

מה כן לענות?

מעסיקים רוצים לדעת, שמועמדים למשרה מתחברים לחזון של החברה ויכולים להביא ערך מוסף על פני המועמדים האחרים. אז מה מומלץ לענות אם ישאלו אתכם למה דווקא אתם התאמה טובה לתפקיד בחברה? 

  • אל תתביישו להראות את הערך שלכם – תערכו מחקר מקדים לראיון ותסבירו איך אתם יכולים להביא את הידע ואת הערך שלכם לחברה ובאילו דרכים תוכלו לסייע להצלחתה. מעסיקים מחפשים אנשים שיוכלו לקדם את החברה ואת מטרותיה.
  • תראו חיבור לערכים של החברה – תספרו שאתם מתחברים לחזון של החברה ורוצים לקחת חלק מהצוות ומהעשייה. מראיינים בוחרים את האנשים שהכי מתאימים לתרבות הארגונית וכאלה שערכיהם דומים לערכי החברה.

מה מומלץ לא לענות?

  • אם הרגע סיימתם לימודים בתחום ואתם צריכים עבודה – אמנם חברות רבות שוכרות מועמדים שרק עכשיו סיימו לימודים או קורס על סמך הכישורים שלהם, יחד עם זאת מעסיקים רוצים לדעת שאתם באמת מחוברים למטרות ולעשייה של החברה. על כן כדאי שתראו עניין אמיתי בתשובה שלכם על פני תשובה שטחית, כמו ‘אנחנו מחפשים מאיפה להתחיל’.
  • אם אתם רוצים לצבור ניסיון בתחום ולא אכפת לכם איפה – תראו למראיין שאתם באמת מעוניינת להתקדם יחד עם החברה ושיש לכם מה לתת, במקום להראות שלא באמת משנה לכם איפה להתחיל. בסופו של דבר, זה גם האינטרס שלכם להתקדם ולהתפתח וחבל שתעבדו במשרה שאינה מתאימה לכם או לחברה מסוימת. 

אז למה אתם באמת המועמדים המתאימים?

לפני שאתם מגיעים לראיון העבודה, כדאי שתענו קודם כל לעצמכם על השאלה למה אתם מתאימים לתפקיד בחברה הזאת? מה אתם יכולים לתת? והאם זה המקום הנכון להתקדם ולהתפתח בו? כשתענו לעצמכם על השאלה הזאת, תוכלו לענות עליה גם בצורה הטובה והאותנטית ביותר בראיון העבודה. 

מהו ראיון עבודה מוצלח?

ראיון עבודה הוא למעשה הניסיון של המעסיק להבין איך אתם יכולים לעזור לחברה להצליח. תגלו מהן המטרות ומהן הדרישות של המעסיק יחד עם נקודות החולשה שלו ותתאימו את הרקע והניסיון שלכם למה שהחברה צריכה. תנסו לראות את נקודת המבט של המעסיק וכמה אתם מתאימים לתקוותיו, לשאיפותיו ובסופו של דבר לתפקיד שאתם מתראיינים אליו. 

ככל שתגלו יותר עניין בצרכי המעסיק, כך יגדל הסיכוי שהמעסיק ירצה להתחייב כלפיכם בהצעת המשרה. אחד הדברים החשובים ביותר לזכור כמועמד הוא, שראיון העבודה הוא דו-סטרי. אתם מראיינים אותם, בדיוק כפי שהם מראיינים אתכם. הכנה משני הצדדים תאפשר לכם לקבל תובנה לגבי החברה וכיצד תוכלו להשתלב ולשגשג בה.

ראיון עבודה הוא גם ההזדמנות שלכם לשאול שאלות

בזמן שנציג החברה מעריך אתכם כמועמדים, אתם גם שם כדי לקבוע אם התפקיד המוצע, כמו גם החברה והתרבות שלה, מתאימים לכם. מעמד ריאיון העבודה הוא הזדמנות עבורכם, המועמדים לתפקיד, לשאול שאלות את המראיין ולבחון את רצונכם ונטייתכם לבחור לעבוד בחברה. בסופו של יום, גם אתם הולכים להשקיע את הזמן שלכם ואת הניסיון שלכם בחברה וכדאי שתהיו בטוחים איפה להשקיע את האנרגיות שלכם, כמו גם איפה תוכלו באמת להתפתח ולהגשים את עצמכם. 

הראו להם מי אתם באמת

עליכם להכניס את האישיות שלכם לראיון ולהעביר אותה בצורה הולמת ומקצועית. אתם יכולים להיות הומוריסטיים, אבל עדיין להיות מקצועיים. המראיינים מנסים להבין ‘האם אני רוצה לתקשר עם האדם הזה יותר מ-40 שעות בשבוע’?. ראיון העבודה הוא המקום שבו אתם יכולים להדגיש את האישיות ואת התכונות הבינאישיות החיוביות שלכם. 

תהיו מעורבים ומתלהבים

ראיון עבודה הוא הזמן להראות שאתם סקרנים לגבי החברה ועתידה, ושאתם מתלהבים לעזור לה להגיע ליעדים ולהישגים יחד את המטרות שלה. הציגו סקרנות, עניין, אנרגיה ומעורבות, הביעו את האישיות שלכם והשתמשו בקשר עין.

חברות מחפשות להעסיק אנשים שיכולים לעשות את העבודה, אבל הן גם מחפשות תכונות אישיות. הם מחפשים פותרי בעיות, משתפי פעולה ומיומנויות תקשורת בין אישיות. הם רוצים להעסיק אנשים עם תחזוקה נמוכה, שקל לעבוד איתם ושיסתדרו היטב עם הצוות, כמו גם אנשים עם ידע חדש, נקודת מבט רעננה, גמישות ויכולת להניע דברים.

שמרו על זה אמיתי

האסטרטגיה הטובה ביותר בראיונות עבודה היא להיות כנים עם עצמכם, עם העבר שלכם ועם היכולות שלכם. אתם לא יכולים לזייף את זה. אם אתם מתקשים להימנע מ’מוקשים’ בשיחות, באמת, פשוט תהיו עצמכם. עשו את זה הכי טוב שאתה יכולים, תעשו מחקר מקדים ותבררו מה החברה צריכה, איך אתם יכולים לעשות את זה ואיזה ערך אתם יכולים לתת. 

מה עם קצת ביטחון עצמי?

פעמים רבות מחפשי עבודה בסופו של דבר הם האויב הגרוע ביותר של עצמם, במקום הסנגור הטוב ביותר שלהם. החיכוך הזה יכול להתבטא כאשר אתה מנסים לשנות קריירה או רק מתחילים בתפקיד מקצועי ולא מרגישים שאתם מסוגלים כמו שאתם רוצים. אבל זכרו: הם הזמינו אתכם לראיון העבודה הזה, אז הם מתעניינים בכם. הזכירו לעצמכם את זה כאשר הביטחון העצמי שלכם יורד.

הרבה מחפשי עבודה מפחדים להיות אסרטיביים ובטוחים בעצמם במהלך ראיונות עבודה. אל תפחדו להראות את הידע שלכם ואת התשוקה שלכם. חלקכם חוששים להראות התרגשות או לצחוק, אולם היכולת להראות פתיחות וביטחון היא משהו שמגייסים קולטים. אנשים רוצים להעסיק אנשים, לא רובוטים. תראו את האישיות שלכם!

לא משחק סכום אפס

זכרו שהמשרה הזו והריאיון הזה, הם לא בהכרח סוף הדרך עבורכם אם לא תתקבלו למשרה. החוויה והאינטראקציה עשויים לפתוח דלתות שלא ציפיתם להן ולהוביל אתכם להזדמנויות חדשות. אתם תמיד יכולים ללמוד משהו מהשיחה ומהחוויה שעברתם. זה לא משחק סכום אפס – בניית מערכת יחסים היא חשובה לא פחות. התחלת שיחה על משהו פשוט או אישי במהלך הריאיון, מה שלא יהיה, יכולים להוביל אתכם לדברים שאינכם חשבתם עליהם.

טיפים אחרונים לראיון העבודה שלכם

המלצות אחרונות להצלחה בראיונות עבודה וקידום בקריירה הם אלה: 

  1. כשאתם מחפשים עבודה ומגיעים לראיונות תוודאו, כי אתם מכירים את עצמכם על ידי הערכה כנה של כישוריכם, החוזקות והחולשות שלכם, ולדעת אילו הזדמנויות מתאימות לכם. 
  2. לפני שאתם מגיעים לראיון עבודה עבור משרות שונות, תלמדו את  דרישות התפקיד, את המעסיק הפוטנציאלי ואת התעשייה.
  3. תתכוננו לראיון ותראו שאתם יודעים לבטא בצורה ברורה ותמציתית את חזון החברה ושאתם נותנים הצעת ערך למעסיק.

בהצלחה!

כתיבת תגובה